Jak dbać o skórę atopową? Jakie kosmetyki wybierać?

Twarz
Spis treści

Atopowe zapalenie skóry dotyka zarówno dzieci, jak i dorosłych. Skąd się bierze ta dolegliwość? Jak dbać o atopową skórę i jakich kosmetyków można używać do jej pielęgnacji? Sprawdź zasady i dowiedz się, jakie produkty pomogą zredukować uciążliwe objawy AZS.

Czym jest AZS?

Skrót AZS oznacza atopowe zapalenie skóry, czyli dolegliwość o podłożu genetycznym. Ta przewlekła choroba objawia się najczęściej silnym świądem i suchością skóry oraz charakterystycznymi zmianami alergicznymi na skórze. Występują również rogowacenia przymieszkowe i rumień na twarzy. Pierwsze dolegliwości związane z AZS można zaobserwować już u niemowląt. Występują zarówno z powodu nietolerancji niektórych pokarmów, jak i przy dużych zmianach temperatur albo w wyniku stresu.

U niemowląt zmiany skórne zazwyczaj można zaobserwować na twarzy i szyi. Nieco starsze dzieci mają często zaczerwienioną i swędzącą skórę w zgięciach stawów łokciowych, kolanowych, a także na nadgarstkach. U młodzieży i dorosłych stany zapalne skóry mogą występować na różnych częściach ciała.

Jak dbać o skórę atopową?

Aby jak najlepiej dbać o atopową skórę, należy zarówno unikać drażniących ją bodźców, jak i dostarczać odpowiednich substancji łagodzących objawy AZS. Oprócz zleconych przez lekarza produktów farmakologicznych, jak maści, czy zażywania leków doustnych, możesz również korzystać z różnego typu kremów, balsamów łagodzących objawy suchości, podrażnienia i swędzenia skóry.

W szerokiej gamie dostępnych produktów znajdziesz także specjalne mydła, mleczka czy płyny do kąpieli, umożliwiające skuteczne oczyszczanie wrażliwej skóry całego ciała i twarzy.

Jak dbać o atopową skórę — zasady pielęgnacji

Jeśli masz skórę atopową lub pielęgnujesz ją u Twojego dziecka, pamiętaj, aby:

• nie używać odzieży z tkanin o podrażniającej, szorstkiej fakturze, przylegającej bezpośrednio do ciała — stosuj przewiewne ubrania z naturalnych materiałów,
  • unikaj gorących kąpieli,
  • używaj gąbek do mycia i ręczników z miękkich i delikatnych dla skóry materiałów,
  • stosuj hipoalergiczne dermokosmetyki przeznaczone do skóry atopowej
  • staraj się ograniczać ekspozycję na słońce, korzystaj także z kosmetyków ochronnych zawierających filtry UVA/UVB,
  • nie przegrzewaj skóry,
  • zimą zabezpieczaj cerę przed mrozem i wiatrem oraz nawilżaj pomieszczenia, aby nie dopuszczać do przesuszania skóry,
  • bardzo ostrożnie korzystaj z sauny lub w ogóle zrezygnuj z tego typu zabiegów w wysokiej temperaturze,
  • w okresie zaostrzonych objawów ograniczaj długie kąpiele w chlorowanej wodzie,
  • korzystaj z kąpieli leczniczych z dodatkiem olejów naturalnych,
  • regularnie nawilżaj skórę,
  • stosuj odpowiednią dietę, w której nie ma potencjalnych alergenów wpływających na pogorszenie stanu Twojej skóry,
  • unikaj żywności wysokoprzetworzonej.

Skóra atopowa – jakie kosmetyki stosować? Poznaj najlepsze składniki naturalne

Jak dbać o atopową skórę, korzystając z produktów do jej pielęgnacji? Kosmetyki polecane do tego typu skóry zarówno u dzieci, jak i u dorosłych to głównie emolienty, zapewniające odpowiedni poziom natłuszczenia. Są także produktami o właściwościach regenerujących i chronią skórę przed utratą wody. Mają odpowiednie pH, które nie zaburza bariery ochronnej naskórka. Kosmetyki, które doskonale sprawdzą się do skóry atopowej, to między innymi kremy proteinowe marki Nacomi, które zawierają kompleks protein ryżowych, jedwabnych i pszenicznych i wspomagają regenerację skóry i wzmacniają jej funkcje ochronne. Mają też właściwości wygładzające i zmiękczające.

Które składniki i jakie kosmetyki do skóry atopowej są odpowiednie? To między innymi: oliwa z oliwek, olej Inca Inchi czy masło shea o właściwościach natłuszczających i nawilżających. Z kolei olej laurowy doskonale sprawdzi się w produktach do mycia. Ma działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne, dlatego jest również polecany dla wrażliwej skóry atopowej. Najbardziej popularnymi olejami dostarczającymi cennych dla skóry kwasów omega 3-6-9 są oleje winogronowe, rzepakowe, olej z awokado, konopny czy lniany. Z kolei olej makadamia doskonale nawilża i zmiękcza skórę, a przy tym szybko wchłania się w jej głębokie warstwy, dzięki czemu wykazuje bardzo skuteczne działanie.

Wśród naturalnych składników aktywnych, wpływających korzystnie na kondycję skóry z AZS, są także preparaty pielęgnujące o lekkiej konsystencji i dużej zawartości wody. Szybko wchłaniane przez skórę, nie dopuszczają do jej nadmiernego wysuszenia. W oferowanych produktach, np. w serum marki Nacomi znajdziesz także niacynamid, czyli witaminę B3, która pomaga zmniejszyć zaczerwienienia skóry i wzmacnia jej naturalną barierę hydrolipidową. Dla skóry atopowej bardzo korzystnym składnikiem w kosmetykach są pre- i probiotyki, które wspomagają odbudowę naturalnego mikrobiomu, a tym samym łagodzą stany zapalne.

Skóra atopowa — jakie kosmetyki mogą ją podrażniać, a przy jakich zachować szczególną ostrożność?

Jeśli chcesz skorzystać z innych produktów, aniżeli dedykowanych specjalnie dla skóry atopowej, zawsze sprawdzaj dokładnie ich skład. Nie stosuj ich, jeśli znajdziesz w nim:

• alkohol,
  • parabeny,
  • sztuczne barwniki,
  • konserwanty,
  • Sodium Laureth Sulfate (SLES),
  • Sodium Lauryl Sulfate (SLS),
  • substancje zapachowe.

Należy także sprawdzić skład kosmetyku pod kątem alergenów, na jakie reaguje Twoja skóra. To mogą być zarówno produkty syntetyczne, jak i pochodzenia naturalnego, jak na przykład olejki eteryczne.

Jednym z kontrowersyjnych składników jest lanolina. Pozyskiwana z tłuszczu zwierzęcego, jest naturalnym emolientem, który doskonale zmiękcza i wygładza naskórek. Odnotowane przypadki reakcji alergicznej przy stosowaniu kosmetyków z lanoliną, wynikają z zawartości śladowych ilości detergentów po obróbce przemysłowej lanoliny.

W pielęgnacji skóry atopowej pomocna jest także biała wazelina kosmetyczna marki Ziaja. Jej charakterystyczna konsystencja sprawia, że na skórze powstaje warstwa okluzyjna, zabezpieczająca przed odparowywaniem wody. Jednak szczególną ostrożność należy zachować przy stosowaniu wazeliny u małych dzieci. Przed użyciem na większej powierzchni skóry, najlepiej wykonać test, sprawdzając, czy maluch nie reaguje uczuleniem.

Przygotowując zestaw do mycia i pielęgnacji ciała i twarzy, szukaj najlepszych produktów, które są dostępne w wersji przeznaczonej zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Atopowe zapalenie skóry występuje bardzo często i jest uznawane za chorobę cywilizacyjną XXI wieku. Warto dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak dbać o skórę atopową, bo niestety w wielu przypadkach AZS utrzymuje się przez całe życie, dając zróżnicowane objawy o zmiennym nasileniu.