odporność u dzieci
Lifestyle, Ciało, Ogólne
Spis treści

Odporność u dzieci

Okres jesienno-zimowy sprzyja częstym infekcjom i przeziębieniom, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Zatem co możesz zrobić, aby wzmocnić odporność malucha i zminimalizować częstotliwość nawracających infekcji ? 

Oto kilka wskazówek jak wzmocnić odporność u dziecka

Pełnowartościowa i zbilansowana dieta

Dieta dzieci przede wszystkim powinna być urozmaicona, ze znaczącą ilością warzyw będących źródłem cennych witamin, szczególne znaczenie dla układu immunologicznego mają witaminy: A, C, E i D. Komórki układu odpornościowego są wrażliwe na działanie wolnych rodników, dlatego warto zwrócić uwagę na produkty mające zdolność niwelowania negatywnego wpływu tych niechcianych gości. Zadbaj by w diecie pojawiały się produkty będące źródłem polifenoli (owoce jagodowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy) o działaniu przeciwzapalnym, co w efekcie przekłada się na lepszą odpowiedź odpornościową malucha.  Równie istotne znaczenie mają składniki mineralne, takie jak selen, cynk i żelazo. Źródłem tych składników są ryby i owoce morza, produkty pełnoziarniste oraz mięso. Staraj się ograniczyć dziecku dostęp do żywności przetworzonej i nadmiaru cukru, a stawiaj na owoce i zdrowe tłuszcze!

Ruch to zdrowie!

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) codzienna umiarkowana aktywność fizyczna przynosi następujące korzyści zdrowotne u dzieci: poprawa sprawności fizycznej, poprawa zdrowia metabolicznego, korzystny wpływ na układ kostno-stawowy, poprawa funkcji kognitywnych mózgu (pamięć i koncentracja), lepsze zdrowie psychiczne. Zaleca się co najmniej 60 minut dziennie aktywności fizycznej o umiarkowanej lub dużej intensywności.

Sen i regeneracja

Sen odgrywa kluczową rolę w zdrowiu i lepszym samopoczuciu człowieka. Metaanalizy potwierdzają zależność między złym jakościowo snem, a osłabieniem odpowiedzi immunologicznej organizmu. Osoby, które sypiają mniej niż 6 godzin na dobę, są czterokrotnie bardziej narażone na infekcje górnych dróg oddechowych. Daj dziecku czas na wyciszenie, ograniczając dostęp do światła niebieskiego i przebodźcowanie.  Dzieci zależnie od wieku potrzebują więcej snu niż człowiek dorosły.

Suplementacja jako element wspierający

  • Witamina D3 – powinna być suplementowana od 1 dnia żywia! Liczne badania potwierdzają, że niskie poziomy witaminy D3 w surowicy są związane ze zwiększonym ryzykiem zachorowalności na infekcję dróg oddechowych. Witamina D3 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, a także wspiera pracę mózgu i utrzymanie zdrowych kości oraz zębów. Badania kliniczne potwierdzają, że odpowiednia suplementacja witaminą D3 zmniejsza ryzyko ostrych infekcji dróg oddechowych o blisko 12%. Zgodnie z aktualnymi wytycznymi zaleca się włączenie suplementacji witaminą D3 zarówno u niemowląt, jak i dzieci, młodzieży w dawce zależnej od wieku, masy ciała, syntezy skórnej i aktualnego stężenia w surowicy. MyKids Vitamin D3 to suplement diety w płynnej postaci, w składzie którym znajduje się witamina D3 pozyskana z alg (forma wegańska) zawieszona w oleju MCT, zapewniając lepsze wchłanianie witaminy D3.
  • Kwasy Omega-3-9 – odpowiednia ilość i kompozycja olejów roślinnych zapewnia prawidłową podaż niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych 3 i 9, w tym kwasy LA, ALA, DHA. MyKids Brain jest mieszaniną olejów z ogórecznika, orzechów włoskich, czarnuszki i alg. Wspiera odporność oraz funkcje poznawcze dziecka, takie jak pamięć i koncentracja. Ponadto kwasy z grupy Omega-3 DHA są niezbędne dla budowy i funkcjonowania mózgu.
  • Probiotyki – rolą probiotyków jest wzmocnienie środowiska bakteryjnego jelit. Wspierają one nabłonkową odpowiedź immunologiczną, wzmacniają śluzówkę jelit, w efekcie organizm łatwiej radzi sobie ze zwalczaniem chorobotwórczych drobnoustrojów. Metaanalizy potwierdzają, iż stosowanie odpowiednio dobranych probiotyków może zapobiegać występowaniu biegunki po antybiotykoterapii i skracać jej czas trwania. Ponadto korzystnie wpływają na oś mikrobiom jelitowy-układ odpornościowy ! MyKids Probiotic to synbiotyk (połączenie probiotyku z pożywką dla bakterii) kierowany do dzieci, które są podatne na częste infekcje i przeziębienia. Badania potwierdzają iż zawarte w powyższym probiotyku bakterie Bacillus subtilis zmniejszają częstość infekcji układu oddechowego i pokarmowego, co jest bardzo istotne w sezonie zwiększonych zachorowań.
  • Witamina C – to nieodzowny element wsparcia organizmu w okresie wzmożonych zachorowań i słabszej odporności. Witamina C jest silnym antyoksydantem o działaniu przeciwzapalnym, wspomaga organizm w walce ze stresem oksydacyjnym. MyKids Vitamin C to suplement diety w formie miękkich żelek bez dodatku cukru. Atrakcyjna i smaczna forma produktu ułatwia pokrycie dziennej rekomendowanej dawki witaminy C (tj. 80mg) nawet wśród dzieci z zaburzeniami sensorycznymi (wybiórczość spożycia produktów). Jak dowodzą badania stosowanie witaminy C w dawce 1g/dzień u dorosłych w trakcie infekcji skraca czas choroby o 18%, zatem przypuszcza się że pokrycie dziennej rekomendowanej dawki witaminy C u dzieci może skracać czas infekcji.

Sebastian Kumorek

ekspert żywieniowy

Absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na kierunku Dietetyka kliniczna oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, na kierunku dietetyka. Specjalista w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo zależnych. Członek Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków, specjalista polecany przez School Of Insulinresistance Therapy oraz uczestnik licznych konferencji naukowych z zakresu żywienia klinicznego.  Jako ekspert żywieniowy prowadzi szkolenia z zakresu dietetyki klinicznej, pisze artykuły naukowe, a z szerszym gronem odbiorców dzieli się wiedzą w telewizyjnych programach śniadaniowych. Głównym tematem zainteresowania jest leczenie żywieniowe w przebiegu insulinooporności i chorób autoimmunologicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nineteen + five =